fbpx
+570 207 216
dok@vsweb.pl

Facebook- to skomplikowane

Profesjonaliści od marketingu do Twojej dyspozycji

Facebook- to skomplikowane

Facebook przestał być zwykłym portalem społecznościowym lata temu. Śmiało można nazwać go MASZYNĄ, która rośnie i nie braknie jej na to sił.

Podobieństwo pomiędzy Facebookiem a Linkedin staje się zauważalne. Co my o tym sądzimy? Coś może w tym być. Coraz rzadziej udostępniamy relacje ze swojego życia prywatnego. Nasze osobiste sprawy kierujemy w inne strony, którym przyjrzymy się nieco później.

Facebook wydaje się dążyć do wielkiego przeobrażenia. Słowa takie jak biznes i e-commerce nie są mu obce.  Uwidacznia się, że praktycznie każda prosperująca na świecie firma ma swój profil firmowy na fb.

Facebook umożliwia sprzedaż, pojawił się na nim też rynek pracy ( na którym zarówno można się o pracę ubiegać, jak i można tam poszukiwać swojego wymarzonego pracownika). Wszystko w prędkim tempie dąży do nieuniknionej przewagi form biznesowych na Facebooku.

Facebook się zmienia i nawet nie chce przed nami tego ukrywać. Obecny rok, 2019, może okazać się przełomowy. Zauważył już ktoś zmianę kolorku? Nie mamy obecnie do czynienia z granatem, a z niebieskim- różnica jest wyraźna. A może ktoś dostrzegł zmianę wizualizacji w formie mobilnej? Jeśli tak to uprzedzamy- wkrótce stanie się identycznie w wersji stacjonarnej. Pojawi się możliwość anonimowego komentowania w grupach specjalistycznych, a w pozostałych opcja chatu grupowego. Wydarzenia będziemy mogli odkrywać z perspektywy mapki. Facebook stanie się też portalem randkowym, a nawet uformuje się sekretna lista znajomych!

Oczywiście, zmiany dotyczą zarówno biznesu, jak i profili prywatnych. A co jeśli Facebook przeniósł się na poziom biznesu niekoniecznie w sposób zamierzony? Nie do końca w to wierzymy, ale efekt zmian może być zaskakujący- platforma, która początkowo była przeznaczona wyłącznie dla studentów, która obecnie jest najbardziej pożądana przez cały świat, przerodzi się w coś jeszcze większego. W portal mający w sobie jeszcze więcej portali, w ich sieć. Jak wspomnieliśmy na początku- to nie jest już zwykła platforma w social mediach, to jest maszyna tankowana codziennie tysiącami nowych użytkowników. Właśnie dlatego nigdy nie zabraknie jej energii.

Zmiany, zmianami, ale czas powrócić do głównego tematu naszego wpisu. A mianowicie- promocja na Facebooku. Metod jest wiele. Zarówno płatnych, jak i tych darmowych.

Zacznijmy od drugich. Mimo, że są o wiele bardziej czasochłonne i nie wywołują natychmiastowej konwersji, zdecydowanie silnie oddziaływają na postrzeganie marki.

Tutaj pokazujesz swoje drugie oblicze. To na pozór banalne, choć niekoniecznie. Wizja marki póki co jest w Twojej głowie i musisz przenieść ją na swojego fanpage’a. Zupełnie jak poeta przelewa swoje słowa na papier. Przy pisaniu wartościowych postów zauważycie, że niektóre myśli ciężko jest zilustrować, zwłaszcza w interesujący sposób.

Wartościowe wpisy? To jest to, czego wszyscy będą od Ciebie oczekiwać. Content marketing. Czyli posty, które kształtują Twoją firmę jako doświadczoną, wykształconą, zmotywowaną. Powinieneś stworzyć Content zupełnie inny od swojej konkurencji, choć może to być nie lada zagwozdką. Sprzedajesz kosmetyki naturalne? Pisz o trosce o kondycję Twojej skóry. W sumie proste. Ale musisz pisać tak, jak nie pisze nikt inny. Stwarzaj charakter swojej marki przez to, co udostępniasz.

Możesz też przemyśleć Branded Content. To trochę inna bajka. Nawet trudniejsza do opowiedzenia. Tutaj także zajmujesz się kreacją samego siebie, ale w troszkę inny sposób. Tu tworzysz historię DO Twojego produktu, ale nie O samym produkcie. To nie on jest w centrum uwagi, ale to co go otacza. Jest to znakomita opcja dla większych firm, a może nie tyle co większych, a dla tych, które mają już swoich stałych klientów. Idealnym przykładem może się okazać obecna kampania promująca Sprite- żyj rześko. Nie skupia się ona na napoju, a na istocie życia codziennego, na sprawach, które dotykają każdego z nas. Ich kampania „i love you hater” przyniosła ogromne zyski, a także korzyści dla samej firmy. Co prawda, jest odbierana na różne sposoby, a zdania dotyczące jej słuszności są rozmaite. Nie zmienia to jednak faktu, że część ludzi w inny sposób patrzy na markę, integruje się z nią. Więź została zawężona. A poza tym- czy pozytywnie, czy negatywnie- o marce jest głośno.

Film promujący Sprite: https://www.youtube.com/watch?v=pEfYPpIW0Gg

Warto także zadbać o odpowiednią koncepcję wizualną naszego fanpage’a. Mamy przez to na myśli odpowiednio dobrane zdjęcie w tle i rzecz jasna- zdjęcie profilowe. Jak przyjęło się na platformie, ze zdjęciem profilowym nie powinno być większego problemu. Ponad połowa firm wykorzystuje w ramach tego swoje logo, co uważamy za jak najbardziej słuszne rozwiązanie. Potencjalny klient widząc logo zapamiętuje firmę, markę. O ile z tym pójdzie łatwo, schody pojawią się przy wyborze zdjęcia w tle. Oczywiste jest to, że powinno ono być czytelne, że powinno przekazywać wszystko to, co najważniejsze- ale bez przesady. Należy zadbać o jego oryginalność. Coraz więcej fanpage’ów ustawionych w tej samej linii ma niemal identyczne grafiki, przez co oddziałują na nas w nijaki sposób. Czy chcemy być tylko kolejnym „przejechanym” fanpage’em? Bez większego rezultatu?

Pamiętajcie- zdjęcie może być warte więcej niż tysiąc słów! Ludzie coraz mniej czytają, a coraz więcej „zerkają”! Musimy przyciągać ich spojrzenie „już” i „natychmiast”. Czasem wystarczy odpowiednio dobrane zdjęcie do wpisu, żeby zachęcić do pozostania na dłużej.

A co z płatnymi udogodnieniami Facebooka?

Reklamy sponsorowane powinien znać każdy prezes, czy dyrektor. A na pewno pracownicy, którzy odpowiadają za fanpage firmowy.

Nie będziemy ukrywać, że są one ważne. Zasięg organiczny często nie przekracza nawet 10%- a w niektórych przypadkach wypada to jeszcze mniej. Płatna promocja pozwala nam znacząco zwiększyć zasięg naszych postów i docierać do całkiem nowych grup odbiorców. Wiadomo, im większy budżet, tym lepsze uzyskamy wyniki. Tzw. „coś za coś”.

Największym plusem reklam sponsorowanych jest to, że konkretnie (według własnych wytycznych) zawężamy liczbę odbiorców- trafiamy do tych, na których nam zależy.

Ważne, by przy tworzeniu reklamy być pewnym swojego celu oraz grupy użytkowników, do których promocja ma dotrzeć. Dzięki połączeniu danych deklaratywnych oraz danych behawioralnych możemy trafić w dziesiątkę.

dane deklaratywne- wszystko to, co podajemy Facebookowi na wyciągnięcie ręki. To co wpisujemy sami, informacje przez nas udostępnione. Zwięźle- deklarujemy o nich. 

dane behawioralne- wiadomości o naszych zainteresowaniach, reakcjach, o tym co obserwujemy. 

Ponadto, dzięki ustawieniu reklamy sponsorowanej trafiamy na tablice nie tylko Facebooka, ale także Instagrama i Audience Network. Jak powszechnie wiadomo, w 2012 roku Mark Zuckerberg wykupił Instagrama za 1 mld USD. Na początku wzbudziło to spore kontrowersje, jednak niezaprzeczalnie- Facebook na tym nie stracił nic, a wiele zyskał. Właśnie dzięki temu mamy możliwość udostępnienia swojej reklamy za jednym kliknięciem zarówno tu, jak i tu.

Tymczasem niewielu wie, czym jest właściwie Audience Network. To aplikacje i strony internetowe, które współpracują z tytułową dziś platformą. W Polsce jest to wp.pl, gazeta.pl, a w świecie National Geographic, czy też iTunes. Lista jest bardzo długa, co skutkuje poszerzeniem naszego zasięgu. Wybierając reklamę z Audience Network możemy dotrzeć do 18 mln Polaków, bez tego- już do 17mln. Nie oszukujmy się- milion ma znaczenie. Tak samo jak to, że wchodzimy do sfery znacząco odseparowanej od Facebooka. Choć jeśli porównać wydawców współpracujących z fb w naszym kraju, a na świecie- różnica jest kolosalna, niestety na naszą niekorzyść.

Facebook jest platformą, która od 2004 roku rośnie i powoli przekracza granice, które kiedyś były dla nas nie do pomyślenia. Sam powyższy fakt świadczy o tym, że nasza obecność tam jest kluczowa. Przynajmniej, jeżeli pragniemy dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, a tym samym, by nasz zysk rósł. Oczywiście, wraz z tendencją wzrostową fanpage’ów biznesowych na platformie, pojawiają się coraz większe trudności ze zdobyciem satysfakcjonującej liczby obserwujących. Po jednej kampanii sponsorowanej nie należy spodziewać się cudów. Powtórzymy się po raz kolejny- Facebook to maszyna, czasem trudna do opanowania. Tak jak w każdym aspekcie życia, trzeba doskonale go poznać, by osiągnąć dzięki niemu zamierzone cele. Liczy się cierpliwość, która w przyszłości okaże się zbawienna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: